Schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn

Ina Molenaar
  1. /
  2. Berichten
  3. /
  4. Nieuws
  5. /
  6. Schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn

Schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn in combinatie met triggerpoints

In de praktijk zie ik heel veel patiënten met schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn. Ik heb vroeger zelf veel pijn in mijn nek gehad, wat uitstraalde naar m'n hoofd. Sinds ik de opleiding voor oefentherapeut Mensendieck ben gaan doen en een betere houding leerde, heeft dit me een hoop pijn bespaard. Na de ontdekking van triggerpoints , kan ik of mijn partner na bv het sporten de pijnlijke plek weghalen en komt het niet meer zover dat ik nekpijn en/of hoofdpijn heb.
Een paar maanden geleden had ik een patiënt, zij had iedere dag hoofdpijn. Door haar triggerpoints te geven en haar zelf ook te leren hoe dit te doen, heeft ze nu geen hoofdpijn meer. Zodra ze voelt dat haar spieren gespannen worden, dan drukt ze er een tijdje op en dan weet ze de hoofdpijn, die vaak uit de nek als een soort vraagteken komt,  te voorkomen. Dit wordt vaak spanningshoofdpijn genoemd. Het heet zo, doordat de te gespannen spier dan de hoofdpijn veroorzaakt.
Triggerpoints ontstaan vaak door een verkeerde belasting en of  een verkeerde houding. Om deze triggerpoints dus te voorkomen en zo ook de nekpijn, schouderpijn en hoofdpijn is het belangrijk om je houding te verbeteren. Zie ook http://mensendieckzaanzorg.nl/praktijk/triggerpointtherapie.php

Werkhouding schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn

Als de schouders opgetrokken en gespannen zijn, dan  spant dan ook het bovenste gedeelte van de nekspier( m. trapezius ) teveel aan. Dit komt regelmatig voor bij een gebogen rug of een verkeerde zit/werkhouding.

Vaak wordt er op een laptop gewerkt en zit de nek in een gebogen stand, waardoor de nek- en schouderspieren te veel belast worden en je schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn kunt krijgen. Een ander voorbeeld van een patiënt was: een mw die in de ochtend met een hele stijve nek en nekpijn wakker werd. Ze dacht dat het aan haar slaaphouding lag, maar het bleek aan haar werkhouding met de laptop te liggen. De tip van mij was om  haar laptop op een standaard te zetten en  een toetsenbord en een aparte muis aan te schaffen. Daarna had ze had geen last meer van nekpijn.

Hardlopen en schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn

Met hardlopen heb ik ook iets. Ik ben vanaf vorig jaar gaan hardlopen voor een goed doel; nl stichting Hartekind. http://www.hartekind.nl/Ik ben begonnen de 5km te hardlopen, sindsdien loop ik samen met Lianne Kroon (deze zomer afgestudeerd als oefentherapeut Mensendieck) meerdere hardloopwedstrijden.

Volgende voorbeeld is van een jonge vrouw die tijdens het hardlopen erge last kreeg van schouderpijn.  Eerst heb ik haar nek/schouder los gemaakt  met triggerpoints en haar partner dit ook te laten doen. Daarbij kreeg ze  houdingsadviezen en schouderoefeningen wat er voor zorgde dat ze  geen klachten meer in het dagelijks leven had. . Haar hulpvraag was dat ze weer zonder pijn zou willen hardlopen. Daarom heb ik haar een filmpje op haar telefoon op laten nemen en zo gezien wat haar probleem was tijdens het hardlopen. Ze heeft de aanpassingen toegepast en kan zonder schouderklachten weer hardlopen.

Verder heb ik ook een jonge sportieve man behandeld die marathons liep. Hij kwam met nekpijn. Door triggerpoints, een  "betere"houding en oefeningen, had hij ook geen nekpijn meer tijdens en na het hardlopen.

Oefeningen tegen schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn

  • Ga op je rug liggen met je benen gebogen en draai een rondje met je neus.Eerst een kant op en dan de andere kant op. Let op een mooi rondje maken
  • Je ligt als bij de vorige oefening en dan laat je je hoofd los opzij vallen . Niet zo ver mogelijk, maar zo los mogelijk
  • Nu ook weer dezelfde uitgangshouding  en je doet nu een voet op je knie. Dan laat je je armen los vallen; de ene voor en tegelijk de andere achter
  • Zittend; Draai rondjes met je schouders (voor/hoog/achter/laag), laat je armen losjes op je benen liggen.
  • Staand en of zittend: Zwaai met je armen los( de ene voor en de andere achter)

Goede houding tegen schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn

  • Zet je laptop op een steun, neem een apart toetsenbord en muis.
  • Telefoon/tablethouding: houdt 'm hoog, evt een paar kussens op je schoot.  Of liggend, zodat je minder met je hoofd voorovergebogen zit
  • Hardlopen; let op dat je niet gaat overstrekken, beweeg je armen goed mee, maar ook weer niet teveel. Als je moe wordt, blijf rechtop lopen.

Heb je aan deze oefeningen en tips niet genoeg of wil je meer weten?  Vraag het anders gerust of maak een afspraak bij een van onze therapeuten bij jou in de buurt. www.mensendieckgroepzaanstreek.nl/contact

Ina Molenaar, oefentherapeut Mensendieck

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons via:

0299 - 64 98 22vraag@mensendieckdepurmer.nl
VoorwaardenPrivacyverklaring
Copyright © 2021 Mensendieck de Purmer
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram