Wat is de juiste loophouding?

Loophouding

Iedereen loopt op zijn eigen manier.  Je kunt vaak van een afstand al zien wie er aangelopen komt door haar of zijn “loopje”.  Als het lekker weer is dan lopen/wandelen mensen veel en dat is natuurlijk heel goed voor je.  Als je niet lekker kunt wandelen, vanwege bijvoorbeeld rugklachten of pijnlijke voeten of knieën dan heb je misschien wat aan de tips in deze blog.

Met lopen/wandelen gebruik je voornamelijk je voeten en je benen. Wat ook belangrijk is bij het lopen is een goede houding, hiermee verklein je de kans op blessures, wordt je minder snel moe en houdt je het dus langer vol.

Waar op letten tijdens het lopen:

Let op je houding, loop goed rechtop, strek je bovenrug en kijk ongeveer 10 meter voor je op de grond, zo voorkom je nekklachten. Loop ontspannen en laat je armen lekker mee zwaaien. Loop dus niet met je handen in je zakken. Als je je rechter been naar voren zet, dan zwaait je linkerarm mee naar voren en als je je linker been naar voren zet,  dan zwaait je rechter arm naar voren. Hierdoor krijg je een gunstige romprotatie oftewel je heupen en schouders draaien dan goed mee en je verkleint hiermee de kans op rugklachten. Als je dit niet doet dan kan je rug verstijven, alles wat niet beweegt verstijft.

Het tempo van lopen is ook belangrijk, loop lekker door. Je wordt er eerder moe van , denk aan bv door de stad slenteren, dan wanneer je lekker door loopt. Het tempo moet goed vol te houden zijn. Dus niet te langzaam en niet te snel.

 

Hoe worden de voeten neergezet ?(voetafwikkeling)

Als eerste zet je je hak op de grond, dan rol je je voet via de buitenvoetrand af naar de bal van je voet, via de bal van je voet rol je wat naar binnen zodat je je via de grote teen kan afzetten. Breng het andere been voorwaarts en raak de grond weer met de hiel en wikkel deze op dezelfde manier af.

Pronatie, daar heb je misschien wel eens van gehoord. Dat is de mate waarin je voet naar binnen kantelt tijdens het wandelen (en hardlopen), dit helpt het onderbeen schokken op te vangen. Pronatie breekt niet alleen de schok, maar helpt ook de voeten te stabiliseren. Zo kunnen de voeten zich aanpassen aan de ondergrond waar je op loopt.

Overpronatie betekent dat je voet of voeten te veel naar binnen zakken en onderpronatie of supinatie betekent dat je te veel op de buitenkant van je voet of voeten loopt. Beide kunnen tot klachten leiden. Dat zijn voornamelijk enkel, knie en rugklachten. Deze klachten kunnen ontstaan omdat je in beide gevallen in je gewrichten (enkels, knieën en heupen) hangt en deze kunnen zo overbelast raken.

Schoenzoolslijtage

Aan de slijtage van je schoenen kun je vaak zien wat voor een  “loper”  je bent.

Bij overpronatie zie je meestal meer slijtage aan de binnenkant van de hiel en de binnenkant van de voorvoet, bij de grote teen en de bal van de voet.

Bij onderpronatie (supinatie) zie je meestal extra slijtage aan de buitenkant van de schoenen.

Heb je ongelijke slijtage dan worden de voeten ongelijk belast en dat kan betekenen dat je een beenlengte verschil hebt.

 

Oefeningen die gedaan kunnen worden, om het lopen wat te verbeteren:

  • Tijdens het lopen een paar keer overdreven de voetafwikkeling doen, dus hak-buitenvoetrand-bal van de voet-grote teen (hier boven beschreven). Voel dan het verschil met hoe je het zelf doe en zo nodig kun je het wat aanpassen.
  • Tijdens het lopen je armen (tegengesteld aan je benen) mee laten zwaaien. Hierdoor krijg je een betere romp/heuprotatie.
  • Een oefening om je romprotatie soepeler te maken: ga op je rug liggen met je benen gebogen en zet je voeten en knieën tegen elkaar aan. Leg je armen wat zijwaarts neer. Laat dan je knieën een kant op hangen en laat deze hier ongeveer 15 tellen hangen. Je hoofd draai je naar de andere kant, dus je knieën de ene kant en je hoofd de andere kant op. Doe dit ook naar de andere kant. En doe elke kant 3 keer. En dit elke dag herhalen.
  • Zet goed af met je achterste bal van de voet, waardoor je vanzelf meer voetafwikkeling krijgt.
Wanneer je klachten aan voeten, knieen, heupen, benen, rug of nek blijven, neem dan contact met ons op voor meer (individuele tips, adviezen en behandeling. Kijk voor meer informatie onder het kopje podoposturale therapie

 

Meer weten?  Kijk voor meer informatie op www.mensendieckgroepzaanstreek.nl.

En volg ons op Facebook: Mensendieck Groep Zaanstreek. http://www.facebook.com/mensendieckgroepzaanstreek.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.