Slijmbeursontsteking en oefentherapie Mensendieck

Houten poppetje

Slijmbeursontsteking (Bursitis)

Wat is een slijmbeursontsteking?

Een slijmbeurs (bursa) is een soort stootkussentje dat zich bevindt in onze gewrichten. Het is bekleed met slijmvlies en bevat een dun laagje vocht. De slijmbeurs zorgt ervoor dat er geen wrijving ontstaat tussen de pees en het bot wanneer je beweegt.
Je hebt een slijmbeursontsteking (bursitis) wanneer een slijmbeurs geïrriteerd en ontstoken is.
Mannen en vrouwen hebben evenveel kans op het krijgen van een bursitis. Als je ouder bent dan 30 jaar heb je meer kans op een slijmbeursontsteking.

 

Oorzaken van een slijmbeursontsteking

• Een ongeluk: Door een val of een klap op bijvoorbeeld je schouder kan de slijmbeurs geïrriteerd en ontstoken raken.
• Een ontsteking: Als een gewricht ontstoken is, kan deze ontsteking zich naar de bursa uitbreiden. Een voorbeeld hiervan is jicht.
• Overbelasting: Het te vaak herhalen van bepaalde bewegingen kan bursitis veroorzaken.

Symptomen van een slijmbeursontsteking

Als je slijmbeurs ontstoken raakt, maakt deze extra vocht aan. Hierdoor zet de slijmbeurs op. Het gewricht wordt hierdoor pijnlijk en stijf. Ook kun je het gewricht minder goed bewegen. Je huid kan rood worden en warm aanvoelen op de plek waar de ontstoken slijmbeurs zit. Ook kan er op die plek een zwelling ontstaan.

Behandeling van een slijmbeursontsteking

De huisarts zal het gewricht onderzoeken en proberen te achterhalen wat de oorzaak is van de bursitis. Wanneer de klachten niet ernstig zijn, dan kan de arts je doorverwijzen naar een oefentherapeut Mensendieck voor houding- en bewegingsadvies.
Als de oorzaak niet bij de slijmbeurs zelf ligt, maar bij het gewricht, bijvoorbeeld door jicht, dan zal de arts dit eerst behandelen.
Als je veel vocht in een slijmbeurs hebt, kan de arts dit eruit halen. Het vocht kan onderzocht worden op bacteriën om na te gaan of zij de oorzaak zijn. Als er een bacteriële ontsteking is, krijg je een antibioticakuur.
De arts kan een ontstekingsremmende pijnstiller voorschrijven, ook wel NSAID genoemd. Hierdoor zal de zwelling en de stijfheid van gewricht verminderen.

Ernstige slijmbeursontsteking

Bij een ernstige bursitis kan de arts corticosteroïden injecteren in de slijmbeurs of ze als tablet voorschrijven. Corticosteroïden zijn sterke ontstekingsremmers die lijken op hormonen. Zij kunnen veel bijwerkingen geven en daarom mag je ze maar een korte periode (ongeveer twee maanden) gebruiken. De meest voorkomende bijwerkingen van corticosteroïden zijn botontkalking (osteoporose) en een dunne huid.

Wat kun je zelf doen bij een slijmbeursontsteking?

Vaak geneest een slijmbeursontsteking vanzelf door het gewricht waar de ontsteking zit rust te gunnen. Als de oorzaak overbelasting is, zorg dan dat je de beweging die pijnlijk is zoveel mogelijk vermijdt. Belast je lichaam binnen de pijngrens. Blijf wel in beweging zodat het gewricht niet verstijft.

Behandeling door een oefentherapeut Mensendieck

  • houdings- en bewegingsadviezen zodat je leert het pijnlijk gewricht zo optimaal mogelijk te gebruiken;
  • ontspannen/rekken van de spieren rondom het pijnlijke gewricht;
  • in stand houden of verbeteren van de beweeglijkheid van het pijnlijke gewricht;
  • versterken van de stabiliserende spieren rondom het pijnlijke gewricht.

Een stabiliserende oefening voor het schoudergewricht

Aangezien de meeste slijmbeursontstekingen voorkomen in het schoudergewricht, geef ik een stabiliserende oefening voor het schoudergewricht:
-deze oefening kun je zittend en staand uitvoeren. Je hebt er een dynaband voor nodig. Fixeer je elleboog in 90 graden. Zorg dat je een actieve, gestrekte houding hebt met ontspannen schouders. Houd je pols in een neutrale stand. Sta of zit met je zijkant naar de deur toe. Vouw de dynaband dubbel en doe hem om een deurklink. Houd de dynaband vast en draai je arm in je schoudergewricht naar binnen. Pak hem daarna over in je andere hand en draai je arm naar buiten. Daarna draai je je om en doen je deze 2 bewegingen nog een keer met je andere arm. Begin bijvoorbeeld met 10 herhalingen per beweging per dag en bouw dit rustig op naar 20 herhalingen.
Hiermee versterk je de 4 spieren die de stabiliteit van je schoudergewricht vergroten zodat je slijmbeurs minder snel geïrriteerd raakt in de toekomst.

Bel ons of kom gerust langs voor adviezen en een op maat gemaakt oefenprogramma voor jouw klacht!
Kijk voor een oefentherapeut bij jou in de buurt op www.mensendieckgroepzaanstreek.nl. En volg ons op Facebook!

Marlies Berkhout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.