Hyperventilatie, wat kan je eraan doen?

Hyperventilatie, wat kun je eraan doen?

Bij ons in de praktijk zien we geregeld mensen (jong en oud) met de verwijzing hyperventilatie.  In deze blog wil ik eerst in het kort uitleggen wat hyperventilatie is, wat de oefentherapeut Mensendieck voor je kan betekenen en wat je er zelf aan kunt doen.

Eerst een korte uitleg over wat hyperventilatie is:

Hyperventilatie betekent letterlijk: teveel ademen (hyper=veel en ventilatie=ademen), de belangrijkste oorzaken van hyperventilatie zijn spanning en angst. Sommige mensen krijgen deze klachten maar één keer in hun leven, bij anderen keert hyperventilatie regelmatig terug. In beide gevallen kan de angst voor een nieuwe aanval blijven bestaan. Wanneer je te veel en dus te snel ademt, dan komt er in verhouding teveel zuurstof in je bloed en te weinig koolzuurgas.

Dit kan leiden tot de volgende klachten:

  • angstig en gespannen gevoel
  • benauwdheid en duizeligheid
  • hartkloppingen en pijn op de borst
  • tintelingen rond de mond en een droge mond
  • hoofdpijn en misselijkheid

Dit kan zeer angstig zijn en uiteindelijk zelfs resulteren in een paniekaanval. Hyperventilatie is niet gevaarlijk. Het ontstaat door spanning en/of angst, vaak zonder dat je het beseft.

Er zijn twee typen hyperventilatie namelijk acute en chronische hyperventilatie.

Bij acute hyperventilatie treedt de versnelde, opgejaagde ademhaling plotseling op, dit noemen we een hyperventilatie-aanval. Deze vorm is het meest beangstigend, omdat het je zo overvalt.

Bij chronische hyperventilatie hyperventileer je voortdurend, maar de symptomen zijn minder heftig.                   Dit gebeurt vaak zonder dat je het door hebt.

Je huisarts of specialist kan de diagnose hyperventilatie vaststellen, dit ook om andere lichamelijke klachten uit te sluiten. De huisarts of specialist kan je dan naar een oefentherapeut Mensendieck verwijzen. Je kunt (als je bekent bent met hyperventilatie) ook direct naar de oefentherapeut.

Wat kunnen wij als oefentherapeut Mensendieck voor je doen?

Als je bij de oefentherapeut binnen stapt wordt er eerst een intake gesprek gehouden. Hierbij worden de klachten duidelijk in kaart gebracht. Ook wordt er achterhaald hoe en wanneer de klachten zijn ontstaan. Er wordt ook een houdingsonderzoek gedaan. Een ongunstige houding kan hyperventilatie verergeren.

In de behandelingen leren we je:

-Ademhalings- en ontspanningsoefeningen, hierdoor kun je je beter ontspannen en wordt de kans op een aanval verkleind.

-Het verbeteren van een ongunstige houding en/of bewegingspatroon. Bij bijvoorbeeld een voorovergebogen zithouding zijn de nek en schouderspieren te veel aangespannen en verminderd je de ruimte om ontspannen te kunnen ademen.

Oefeningen die je kunt doen om hyperventilatie onder controle te krijgen:

Als je het gevoel hebt dat jezelf wat aan de hyperventilatie kan doen, dan zal de angst op een nieuwe aanval afnemen!

Als je last hebt van hyperventilatie is het belangrijk te realiseren dat je teveel zuurstof inademt. Daarom is het belangrijk dat je langer leert uitademen!

Ademhalingsoefening:

Ga lekker op je rug liggen met een kussentje (of b.v. een opgerolde handdoek) onder de knieën. Laat het hele lichaam los en adem naar je buik.  Adem rustig door je neus in en laat je buik omhoog komen, adem daarna rustig door je mond uit en je buik wordt weer plat.  Tuit je lippen bij het uitademen en maak een ffffff-klank gedurende de uitademing.  Adem ± 3 tellen in en ± 5 tellen uit. Probeer je onder de uitademing steeds iets meer te ontspannen. Herhaal dit 5 keer en ga na of je je anders voelt,  (bijvoorbeeld rustiger of zwaarder). Je kunt deze oefening een paar keer per dag doen en je zult merken dat het steeds makkelijker gaat. De oefening kan ook zittend gedaan worden.

Schouderspieren ontspannen:

Ga goed rechtop zitten, zet je voeten plat op de grond en draai beide schouders naar achteren. Doe dit ongeveer 10 seconden en een paar keer op een dag.  Adem tijdens de oefening rustig door. Controleer na de oefening of je schouders ontspannen zijn en rustig hangen.

Er zijn veel meer verschillende ontspanningsoefeningen en de ene oefening zal beter bij je passen dan de ander. Het is te veel om deze allemaal in deze blog uit te leggen.

Kijk voor meer ontspanningsoefeningen ook op de site naar de blogs over slapen en triggerpoints. Triggerpoint massage kan ook helpen om de gespannen spieren te ontspannen. Dit kan dus ook een goede aanvulling zijn op de behandeling van hyperventilatie.

Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met een van de oefentherapeuten van de Mensendieck groep Zaanstreek!

Onze website is: www.mensendieckgroepzaanstreek.nl of volg ons op Facebook Mensendieckgroepzaanstreek!

Groeten Francis Schoon, oefentherapeut Mensendieck

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.