De houding: 10 tips voor in het dagelijks leven

De houding; daar zijn wij als oefentherapeuten-Mensendieck experts in. Je kunt bij ons een zo’n gunstig mogelijke houding en beweging aanleren. Hieronder krijg je 10 tips voor een goede houding bij handelingen uit het dagelijks leven. Zo krijg je een idee van wat we in de praktijk doen en kun je zelf vast wat tips toepassen. Als je meer wilt weten over jouw eigen, specifieke houding, maak dan een afspraak met één van de therapeuten van Mensendieck Groep Zaanstreek.

Tip 1: Houding tijdens het bukken

Probeer bij het bukken (ook als je iets lichts tilt) altijd te buigen vanuit je benen (in plaats van dat je met je rug naar voren beweegt en je benen gestrekt houdt). Deze houding is veel minder belastend voor rug, nek en knieën. Probeer ook nooit in een draai te tillen maar verplaats je lichaam vanuit je voeten zodat je hele lichaam draait, en niet alleen je rug.

Tip 2: Houding tijdens het stofzuigen

Bij het stofzuigen is het belangrijk dat je  niet met je rug naar voren beweegt, maar rechtop blijft staan en dan vanuit je benen naar voren beweegt. ( je zet je benen in een stap en verplaatst dan afwisselend je lichaamsgewicht op het voorste en op het achterste been). Verder is het belangrijk dat de stang van de stofzuiger evenwijdig is aan je benen. Zo hoef je niet te draaien met je rug maar verzet je je voeten elke keer als je een andere kant op beweegt.

Tip 3: Dweilhouding

Bij de dweilhouding gelden eigenlijk dezelfde adviezen als bij stofzuigen. Probeer niet met je rug te bewegen, maar je gewicht te verplaatsen van je ene naar je andere been. Zo ontlast je je rug.

Tip 4: Je houding tijdens het  in/ uitruimen van de vaatwasser

Probeer bij je houding bij de vaatwasser in- en uitruimen te voorkomen dat je draait in je rug. Een draaibeweging maken en tegelijkertijd voorover buigen is niet zo gunstig voor je rug. Als je draait, probeer dan je wervelkolom recht boven je benen te bewegen (alsof je een korset draagt). Dan kun je de draaibeweging inzetten vanuit je benen i.p.v. vanuit je rug. Bij de onderste lade van de vaatwasser probeer je door je knieën te buigen. Op die manier ontlast je ook je rug.

Tip 5: De houding bij staand bij het fornuis


Als je langere tijd moet staan, zoals  bij koken, ben je vaker geneigd om te gaan hangen in je rug of heup. Dit komt omdat het zwaarder is om spieren te gebruiken en actief te gaan staan, dan dat je hangt in bijvoorbeeld je knie- of heupgewricht of je wervelkolom. Dit hangen is juist erg belastend voor je spieren en gewrichten en moet je dus proberen te voorkomen. Zet je voeten op heupbreedte of nog breder, verdeel je lichaamsgewicht over je gehele voet en verdeel je lichaamsgewicht ook goed over je linker- en je rechtervoet en –been. Houd je knieën licht gebogen in plaats van overstrekt.

Tip 6: Computerhouding

Zorg dat je rechtop zit, zit tegen de rugleuning aan (deze moet in een hoek van 90 graden staan ten opzichte van de zitting). De hoogte van het scherm is goed als je neus in het midden van het scherm uitkomt als je rechtop zit. Je boven- en onderarmen maken een hoek van 90 graden. Probeer niet te buigen in je polsen, maar je polsen recht te houden.

Tip 7: Je houding bij het gebruik van je mobiele telefoon

Probeer te voorkomen dat je een grote knik maakt in je nek. Houd je mobiele telefoon wat hoger en let zelf op de stand van je nek. Ga in een houding zitten waarbij je je nek zou zo min mogelijk naar voren moeten buigen.

Tip 8: Draaghouding

Als je bijvoorbeeld boodschappen moet dragen, probeer dan de boodschappen over 2 tassen te verdelen, zodat je in een minder scheve houding naar 1 kant trekt. Verder is het voor een schooltas aan te raden om een rugzak te gebruiken, waarvan je de hengsels goed afstelt op jouw lengte. Draag de hengsels over beide schouders!

Tip 9: Je houding bij het autorijden

Stel je rugleuning zo in zodat je rechtop zit, in plaats van dat je naar achteren hangt. Heel licht naar achteren mag wel. Stel de spiegels pas in als je de rugleuning goed hebt gezet.

Tip 10: De houding tijdens het zitten op de bank

Ga met je billen zo veel mogelijk naar achteren zitten op de bank, zodat je rug recht is. Als de bank te diep is kun je een kussen in je rug doen. Als je televisie kijkt, zit dan recht voor de televisie zodat je niet in een draai hoeft te zitten.

 

Marlijn Vleeming, oefentherapeut-Mensendieck

Kijk ook op onze website http://www.mensendieckgroepzaanstreek.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.