Altijd pijn?! Wat kun je doen?

Altijd pijn?!

Tijdens mijn werk als oefentherapeut Mensendieck ontmoet ik regelmatig mensen die altijd pijn hebben, oftewel chronische pijn. Vaak hebben deze mensen al veel artsen gezien, onderzoeken gehad en therapieën gevolgd. Helaas heeft dit (meestal) geen gunstig effect gehad op de pijn, soms is de pijn zelfs erger geworden. Dit levert vaak veel frustraties en vragen op. Hoe kan ik pijn hebben als er niks te zien is op een röntgenfoto of MRI scan? Waarom helpen de therapieën niet? Waarom hebben pijnstillers geen effect? Op deze en andere vragen ga ik je in deze blog antwoord geven.

Wat is pijn?

Pijn beschermt en waarschuwt ons voor gevaar en verdere beschadiging. Zonder pijn zouden we niet overleven. In ons hele lichaam zitten sensoren. Dit zijn uiteinden van zenuwen die pijnprikkels registreren en doorgeven aan onze hersenen. Deze prikkels worden doorgegeven naar verschillende gebieden in onze hersenen: deze gebieden vormen samen het pijnnetwerk. Zodra er ergens in ons lichaam schade dreigt, sturen de sensoren deze pijnprikkel door naar onze hersenen. Als deze pijnprikkel binnenkomt in de hersenen, word je je bewust van pijn en wordt er een prikkel teruggestuurd naar het pijnlijke gebied. Bijvoorbeeld: het verbranden van je hand aan de oven. Als reactie trek je je hand terug en doe je hem gauw onder de kraan.

Pijn als rookmelder:

Je kan acute pijn vergelijken met een rookmelder. Zodra het alarm afgaat, ga je kijken, constateer je brand en bel je de brandweer  of ga je zelf blussen. De rookmelder waarschuwt voor gevaar en het probleem wordt opgelost.

Bij chronische pijn gaat het alarm heel vaak af. Zodra je gaat kijken constateer je dat er geen brand is maar dat het alarm is afgegaan door bijvoorbeeld een windvlaag of een vliegje of soms zelfs spontaan. Het probleem zit hem in de rookmelder. Hij is te scherp afgesteld.

Overgevoelig pijnnetwerk:

Dit is het geval met chronische pijn. Het pijnnetwerk is gevoeliger geworden waardoor (pijn)prikkels verkeerd geïnterpreteerd worden. Hierdoor kunnen pijnprikkels meer pijn veroorzaken dan te verwachten is en kunnen ook niet-pijnprikkels pijn veroorzaken. De relatie tussen oorzaak en gevolg is vaag of soms zelfs afwezig. Dat wil zeggen: je kunt pijn voelen als er geen schade in het lichaam aanwezig is.

Die overgevoeligheid van het pijnnetwerk ontstaat door aanpassingen van het zenuwstelsel. Ons lichaam past zich elk moment van de dag aan, aan de manier waarop het belast wordt. Voorbeelden hiervan zijn: eelt onder je voeten als je vaak op blote voeten loopt, spieren die groter worden als je veel traint, botten die sterker worden als je ze veel belast enz. Zo past ons zenuwstelsel zich ook aan als er gedurende een langere tijd veel pijnprikkels binnenkomen in het pijnnetwerk in de hersenen. In het pijnlijke gebied ontstaan meer sensoren die pijnpikkels doorgeven aan de hersenen. Deze sensoren worden ook gevoeliger. Ze laten meer pijnprikkels door. Er vindt als het ware geen voorselectie meer plaats. Ook de pijndempende werking van de hersenen neemt af. Het pijnnetwerk denkt continu dat er een bedreiging is en is extra alert.

Voorbeelden van chronische pijn:

  • fibromyalgie
  • chronische whiplash
  • chronische lage rugklachten of bekkenklachten
  • CVS (chronische vermoeidheid syndroom)
  • dystrofie
  • prikkelbare darmsyndroom

Kenmerken van chronische pijn:

  • de pijn blijft bestaan terwijl het lichaam al lang geheeld zou moeten zijn;
  • de pijn breidt zich uit;
  • verschillende (zelfs heel lichte) bewegingen doen pijn;
  • onschadelijke sensaties, bijvoorbeeld gewone aanraking, doen pijn;
  • de pijn verschilt erg van dag tot dag en van moment tot moment;
  • de pijn wisselt van plek in het lichaam;
  • er is pijn op verschillende plekken in het lichaam;
  • behandeling geeft geen of slechts tijdelijk verlichting;
  • algehele overgevoeligheid (bijvoorbeeld fel licht, geluiden, etc.);
  • slecht slapen;
  • vermoeidheid;
  • afnemende concentratie.

Chronische pijn = niet meetbaar

Dus waarom is er (vaak) niks te zien op een röntgenfoto of MRI scan: de overgevoeligheid van het zenuwstelsel is niet meetbaar of zichtbaar. De weefselschade in het lichaam, die misschien ooit de aanleiding was van de chronische pijn, is hersteld. Pijnstillers die werken (meestal) niet omdat er geen weefselschade meer is. Therapieën richten zich ook vaak op de oorzaak van de pijn. Terwijl de gevolgen van chronische pijn vaak de pijn in stand houden.

Tips

Wat kun je wel doen als je altijd pijn hebt? Zorg dat je een balans vindt tussen inspanning en ontspanning, blijf in beweging maar forceer jezelf niet. Negeren van de pijn heeft geen zin, daar wordt het pijnnetwerk alleen maar nog gevoeliger van. Veel rust nemen en focussen op de pijn zorgt voor afname van je conditie en spierkracht en zorgt op lange termijn ook voor meer pijn. Zoek afleiding! Ontdek waar je passies liggen en waar je energie van krijgt. Kijk niet naar datgene wat je niet kan, maar kijk hoe je iets wel kunt doen. Probeer positief te denken!

Goed nieuws!

Het goede nieuws is dat de overgevoeligheid van het pijnnetwerk kan afnemen. Door de manier te veranderen hoe je over pijn denkt en hoe je met pijn omgaat, ga je merken dat je conditie toeneemt en je pijn afneemt!

De meeste oefentherapeuten van Mensendieck groep Zaanstreek zijn aangesloten bij het Chronische Pijn netwerk. Heb je vragen over dit onderwerp of wil je graag begeleiding in het leren omgaan met chronische pijn, neem gerust contact met ons op!

Onze website is: www.mensendieckgroepzaanstreek.nl of volg ons op Facebook Mensendieckgroepzaanstreek!

Groeten van Marlies Berkhout, oefentherapeut Mensendieck.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.